”Europejskie przyjaźnie” – część druga: wymiana polsko-niemiecka

W dniach 31 marca – 5 kwietnia 2019 r. gościliśmy grupę młodzieży z Niemiec, która przybyła do Polski w ramach wymiany, współfinansowanej przez Polsko- Niemiecką Współpracę Młodzieży. Ta rewizyta Niemców w Polsce umocniła przyjaźnie zawarte podczas październikowego pobytu naszych licealistów w Niemczech.

Nasz plan poniedziałkowy rozpoczęło powitanie Pana Dyrektora- Ryszarda Józefczyka. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie naszej szkoły. Młodzież z Niemiec, zobaczyła m.in. pracownię chemiczną, językową czy obserwatorium astronomiczne. Nasi koledzy mieli możliwość też uczestniczenia w lekcji. Po południu poznawaliśmy Krosno z historycznej strony. Udaliśmy się na szczyt wieży Kościoła Farnego, zaś później odkrywaliśmy tajniki powstawania naszych wazonów, talerzy, szklanek… W Centrum Dziedzictwa Szkła nasi przyjaciele byli zafascynowani nadmuchiwaniem gorącej masy szklanej czy trójwymiarowym obrazem namalowanym na podłodze.

Drugiego dnia mieliśmy okazję obejrzeć prezentacje naszych kolegów o Marl oraz Pań Amerykanek, które odbywają praktyki w naszej szkole. Zbliżyło nas to do ich kultury i rozbudziło chęć zwiedzania świata. Później mogliśmy brać udział wraz z naszymi partnerami z wymiany w bardzo ważnym dla naszej szkoły wydarzeniu, jakim był finał Debat Oxfordzkich. Po tych wszystkich szkolnych atrakcjach osłodziliśmy sobie czas w Pijalni Czekolady w Korczynie. Poznaliśmy tajniki produkcji naszej ulubionej słodkości, mieliśmy okazję także wykonać własnoręczne tabliczki.

Trzeci dzień zawierał również wiele atrakcji. Najpierw na wspólnych zajęciach obejrzeliśmy relacje z poprzednich wymian oraz pisemnie podzieliliśmy się w wielu językach spostrzeżeniami na temat tego typu projektów. Większości z nas zabrakło miejsca na plusy, a minusy bardzo ciężko przychodziły na myśl. Na zakończenie pobytu w naszym liceum kolegów z Niemiec zeskanowaliśmy popiersie naszego kolegi Moritza i wydrukowaliśmy ją w naszej drukarce 3D. Z pewnością ten prezent zawsze będzie przypominał mu o nas.

Czwartego dnia w godzinach porannych wyruszyliśmy na wycieczkę. Naszym celem był Kraków oraz Oświęcim. Kilka godzin spędziliśmy zwiedzając ważne historycznie miejsce. Auschwitz-Birkenau pozwolił nam zatrzymać się i rozmyślać o tragizmie działań wojennych. Wieczorem udaliśmy się na nocleg do Krakowa, gdzie spędziliśmy cudowne popołudnie. Widok na Kościół Mariacki, dźwięk hejnału oraz stukot karet z pewnością pozwolił nam poczuć atmosferę wspaniałego Krakowa.

Piąty, ostatni dzień naszej wymiany postanowiliśmy wykorzystać maksymalnie. Udaliśmy się do zamku na Wawelu, przespacerowaliśmy się nad Wisłą, skosztowaliśmy lokalnych obwarzanków czy udaliśmy się do Sukiennic zakupić regionalne pamiątki. Był to czas na ostatnie wspólne rozmowy.

Niestety wszystko musi kiedyś się skończyć. Ze smutkiem i łzami w oczach odprowadziliśmy naszych przyjaciół na pociąg, którym wyruszyli na lotnisko. Wspólnie spędzony czas i doświadczenie na zawsze pozostanie w naszej pamięci. Obiecaliśmy sobie, że nasze kontakty nie skończą się wraz z wymianą i koniecznie musimy kiedyś jeszcze się spotkać.

Dziękujemy organizatorowi i opiekunowi wymiany: Pani Ewie Zygarowicz

Uczestnicy wymiany:
Oliwia Buczek, Gabriela Korzeń, Zuzanna Krzyszczuk, Maja Mejza,
Maksymilian Buczek, Karol Pniak, Konrad Rajchel, Piotr Rzeźnik, Paweł Sajdak.