W 2019 roku mija 160 rocznica urodzin Teodora Axentowicza – jednego z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych artystów okresu Młodej Polski. Z tej okazji zorganizowana została wystawa poświęcona twórczości artysty. Aby przybliżyć tę wybitną postać społeczności szkolnej uczniowie klas pierwszych wykonali prace inspirowane stylem artysty i kopie jego obrazów. Wystawę można obejrzeć w bibliotece szkolnej.
Serdecznie zapraszamy.
Teodor Axentowicz urodził się 13 maja 1859 roku w Braszowie, w ormiańskiej rodzinie. Kiedy przyszły artysta miał zaledwie trzy lata, jego rodzina postanowiła opuścić Rumunię i przeprowadzić się do Lwowa. Axentowicz już jako młodzieniec podejmował pierwsze próby malarskie.
Swój talent artystyczny rozwijał w latach 1879-1882 w jednym z najważniejszych ośrodków artystycznych owych czasów: Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Ten etap edukacji zakończył z trzema wyróżnieniami, podejmując decyzję, by kontynuować kształcenie. Tym razem Axentowicz skierował się do europejskiej stolicy sztuki – Paryża. Spędzając tam 13 lat, zaznajomił się z najnowszymi trendami malarstwa. Młody malarz otoczony był towarzystwem impresjonistów, którzy z pewnością mieli wpływ na sposób w jaki później Axentowicz dobierał kolory i malował „światło”. Dodatkowo miał kontakt z twórczością Boldiniego czy Whistlera. Nieobce było mu też japońskie malarstwo, bardzo popularne w tym okresie na paryskich salonach. Wszystkie te impulsy miały wpływ na wykształcenie się jego indywidualnego, choć wpisującego się w ówczesne nurty i malarskie mody, stylu.
Tworzone przez Axentowicza portrety utrzymane są zazwyczaj w lirycznym charakterze. Pastelowe kolory oraz zawieszone w bezczasowym tle lub umieszczone w buduarowej scenerii kobiety sprawiają, że obrazy epatują zmysłową intymnością. Kobiety przedstawiane są zazwyczaj z rozpuszczonymi włosami i zamyślonym wzrokiem utkwionym gdzieś w dali, przez co przywodzą na myśl postacie z romantycznych poematów. Axentowicz często podkreślał „kobiece” artefakty takie jak lusterka, balowe suknie czy maski. Portrety nie były jedynym gatunkiem w jakim Axentowicz tworzył. W 1894, wraz z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką, namalował on Panoramę Racławicką. Później zaś, zainspirowany lokalnym folklorem, sporą część swojej twórczości poświęcił scenom rodzajowym. Szczególnie fascynujące okazały się dla niego ludowe obrzędy ludzi zamieszkujących Huculszczyznę. Tematami często pojawiającym się na jego obrazach były pogrzeby, procesje religijne oraz wiejskie zabawy i tańce. Zwykle stonowane tła obrazów, przedstawiające wiejski krajobraz, przełamywane były intensywnymi, nasyconymi kolorami ubrań namalowanych postaci. Kolor czerwony, tak charakterystyczny dla ludowych strojów był niemal zawsze obecny na obrazach rodzajowych tworzonych przez tego malarza.
W 1895 roku Axentowicz otrzymuje stanowisko profesora rysunku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Teodor Axentowicz zmarł 26 sierpnia 1938 pozostawiając po sobie niezwykle bogaty dorobek twórczy, który do tej pory cieszy się uznaniem nie tylko osób odwiedzających muzea, ale także prywatnych kolekcjonerów.