Regulamin konkursu
- Konkurs przeznaczony jest dla uczniów kl. VII i VIII Szkół Podstawowych z terenu województwa podkarpackiego.
- Organizatorzy:
I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mikołaja Kopernika w Krośnie. - Cele konkursu:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- wspieranie uzdolnień uczniów,
- kształtowanie umiejętności twórczego myślenia i rozwiązywania problemów,
- rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
- wzbogacenie i doskonalenie form pracy z uczniem zdolnym,
- kształtowanie postawy badawczej ucznia.
- Organizacja Konkursu:
Konkurs składa się z dwóch etapów. Na każdym etapie uczniowie rozwiązują zadania z biologii
i chemii zgodne z wymaganiami podanymi poniżej. Szkoły zainteresowane udziałem w konkursie dokonują zgłoszenia do 18 marca 2023 roku przesyłając formularz zgłoszeniowy oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych uczestników na adres e-mail organizatora konkurs.szeptycki@lo1krosno.pl.
Tytuł laureata zostanie przyznany uczestnikom, którzy w etapie II zajmą pierwsze trzy miejsca (w przypadku identycznej liczby punktów uczestnicy zajmują to samo miejsce, a liczba laureatów ulega zwiększeniu).ETAP I
-
- odbywa się w macierzystej szkole podstawowej 25 marca 2024 roku o godzinie 9.00
- konkurs trwa 60 minut
- podczas pracy z arkuszem uczeń może korzystać z kalkulatora prostego, układu okresowego pierwiastków oraz tablicy rozpuszczalności.
- arkusze konkursowe zostaną przesłane 22 marca 2024 roku drogą elektroniczną na adresy e-mail szkół, które zgłoszą chęć przystąpienia do konkursu
- oceną konkursu zajmują się opiekunowie dydaktyczni uczestników
- klucz odpowiedzi zostanie przesłany 26 marca 2024 roku w godzinach popołudniowych na adresy e-mail
- do drugiego etapu konkursu awans uzyskuje 3 uczniów, którzy zdobyli najwyższą liczbę punktów w danej szkole
- protokół z etapu szkolnego zostaje przesłany faxem lub pocztą na adres organizatora do dnia 12 kwietnia 2024 roku (wzór protokołu zostanie przesłany na adres email wraz zadaniami etapu szkolnego)
ETAP II
-
- odbywa się w placówce organizatora 20 maja 2024 roku o godzinie 10.00.
- oceną konkursu zajmuje się organizator
- czas trwania testu 60 minut
- wyniki zostaną opublikowane na stronie internetowej organizatora do dnia 28 maja 2024 roku (http://www.lo1krosno.info.pl/)
- Wręczenie dyplomów i nagród laureatom konkursu nastąpi w terminie, o którym organizator poinformuje zainteresowanych telefonicznie lub mailowo
-
- Wymagania konkursowe.
ETAP 1
-
-
-
- Zagadnienia z zakresu chemii:
-
-
-
-
-
-
- Budowa atomu, izotopy, promieniotwórczość naturalna i sztuczna
- Masa atomu i masa cząsteczki, masa atomowa i masa cząsteczkowa
- Wartościowość, wiązania chemiczne: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe
- Prawo stałości składu, prawo zachowania masy
- Mieszaniny, sposoby rozdzielnia składników
- Typy reakcji chemicznych
- Roztwory właściwe, koloidy, rozpuszczalność, stężenie procentowe roztworu
- Właściwości, otrzymywanie, znaczenie najważniejszych tlenków, wodorotlenków, kwasów, soli (prostych, podwójnych i hydratów)
- Aktywność metali i niemetali, interpretacja szeregu aktywności metali
- Reakcje przebiegające w roztworach wodnych (cząsteczkowe, jonowe i jonowe skrócone)
- Właściwości fizyczne, chemiczne, najważniejsze związki wybranych pierwiastków (sód, potas, magnez, wapń, glin, cynk, żelazo, miedź, argon, wodór, tlen, azot, chlor, węgiel, krzem, fosfor, siarka.
- Otrzymywanie i właściwości najważniejszych tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli prostych
- Stopień utlenienia pierwiastka, reakcje utleniania-redukcji (bilans elektronowy)
- Właściwości fizyczne i chemiczne związków wybranych pierwiastków: mangan, chrom, żelazo, miedź, glin
- Reakcje przebiegające w roztworach wodnych (cząsteczkowe, jonowe, jonowe skrócone)
- Podział i charakterystyka mieszanin, rozpuszczalność, stężenie procentowe roztworu.
- Umiejętności z zakresu chemii:
- odczytywanie i stosowanie informacji zawartych w układzie okresowym, tabeli rozpuszczalności, innych tabelach, wykresach, schematach,
- poprawny zapis wzorów chemicznych, równań reakcji chemicznych,
- konstruowanie schematów, rysunków, wykresów,
- planowanie typowych eksperymentów chemicznych, opisywanie spostrzeżeń, formułowanie wniosków,
- przewidywanie, czy zachodzą reakcje chemiczne pomiędzy wybranymi substancjami chemicznymi,
- przewidywanie sposobów identyfikacji pierwiastków (np. O2, H2, Cl2), tlenków (np. SO2, CO2), wodorotlenków, kwasów, soli,
- wykorzystanie reakcji jonowych do identyfikacji jonów,
- planowanie sposobów rozróżnienia substancji chemicznych,
- wyjaśnianie zależności między budową cząsteczek, a właściwościami substancji,
- projektowanie doświadczeń pozwalających rozróżnić podane związki,
- wskazywanie różnic we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin;
- wykonywanie obliczeń chemicznych związanych z:
– liczbą cząstek elementarnych w atomie,
– masą atomu, cząsteczki, masą atomową, cząsteczkową
– prawem stałości składu, prawem zachowania masy
– składem związków chemicznych i mieszanin,
– stechiometrią równań reakcji,
– stężeniem procentowym roztworów, rozpuszczalnością ciał stałych i gazów w wodzie,
– zamianą jednostek
- Zagadnienia z zakresu biologii:
- pierwiastki budujące ciała organizmów i ich rola;
- znaczenie wody i soli mineralnych dla funkcjonowania organizmów;
- organiczne związki chemiczne: białka, węglowodany, tłuszcze, kwasy nukleinowe, witaminy – znaczenie oraz skutki ich niedoboru
- budowa i funkcjonowanie komórki, elementy budowy komórki i ich funkcje;
- warunki i przebieg fotosyntezy, wpływ czynników środowiskowych na ten proces
- oddychanie oraz fermentacja alkoholowa i mlekowa jako procesy dostarczające energii, warunki ich przebiegu.
- Umiejętności z zakresu biologii:
- Poprawne posługiwanie się terminologią biologiczną i interpretowanie pojęć biologicznych.
- Odczytywanie, analizowanie, interpretowanie i przetwarzanie informacji tekstowych oraz graficznych i liczbowych przedstawionych na wykresach, schematach, diagramach, wnioskowanie.
- Wykorzystywanie wiedzy biologicznej do rozwiązywania zadań problemowych, wyjaśnienie zależności przyczynowo – skutkowych między faktami, formułowanie wniosków i przedstawianie opinii związanych z zagadnieniami biologicznymi.
- Planowanie doświadczeń biologicznych, określanie warunków doświadczenia, (próba kontrolna i próba badana), dokumentowanie wyników, analiza wyników, formułowanie wniosków.
Etap 2:
Obejmuje wszystkie zagadnienia i umiejętności z Etapu 1 oraz dodatkowo:
- Zagadnienia z zakresu chemii:
- reakcje egzoenergetyczne i endoenergetyczne, reakcje utleniania i redukcji,
- odczyn, pH roztworu
- surowce energetyczne (węgle kopalne, gaz ziemny, ropa naftowa),
- odmiany alotropowe węgla,
- wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne (grupowe) węglowodorów (alkanów, alkenów, alkinów), nazewnictwo węglowodorów (w tym izomerów); szeregi homologiczne alkanów, alkenów i alkinów.
- właściwości węglowodorów (w tym reakcje addycji, substytucji i eliminacji),
- reakcje polimeryzacji alkenów i ich pochodnych,
- wzory, nazwy, otrzymywanie i właściwości alkoholi
- Umiejętności z zakresu chemii:
- opisywanie efektów energetycznych przemian,
- przewidywanie, czy dany związek należy do konkretnego szeregu homologicznego,
- znajomość sposobów identyfikacji węglowodorów,
- przewidywanie właściwości fizycznych związków organicznych na podstawie znajomości liczby atomów węgla,
- znajomość sposobów identyfikacji alkoholi mono- i polihydroksylowych
- wykonywanie obliczeń chemicznych związanych z:
- wyprowadzaniem wzorów związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) na podstawie ich składu procentowego oraz analizy spaleniowej,
- rozpuszczaniem i stężeniem procentowym hydratów,
- stechiometrią równań reakcji dotyczących węglowodorów i alkoholi,
- molem i masą molową, objętością molową gazów w warunkach normalnych
- Zagadnienia z zakresu biologii:
- narządy i układy narządów człowieka, ich budowa i pełnione przez nie funkcje;
- współdziałanie poszczególnych układów narządów, integracja działania organizmu człowieka;
- higiena i choroby wszystkich układów narządów;
- odporność organizmu, mechanizmy odpowiedzi immunologicznej
- I prawo Mendla, szachownica genetyczna.
- II prawo Mendla.
- Różne sposoby dziedziczenia cech (dominacja zupełna, dominacja niezupełna, kodominacja).
- Umiejętności z zakresu biologii:
- Wskazywanie na schematach narządów ciała człowieka, rozpoznawanie tkanek budujących te narządy.
- Interpretowanie zależności między budową a funkcją narządów i układów.
- Opisywanie czynności życiowych ze wskazaniem elementów budowy ciała człowieka biorących w nich udział.
- Przedstawianie przyczyn chorób układów i narządów, oraz wskazywanie związku między trybem życia, sposobem odżywiania, rodzajem pracy a zapadalnością na choroby tych układów.
-
-
-
Dane kontaktowe:
I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mikołaja Kopernika w Krośnie
38-400 Krosno
Piotra Skargi 2
tel/fax: 13 43 204 50
Adres e-mail konkurs.szeptycki@lo1krosno.pl
Do pobrania:
Formularz zgłoszeniowy do konkursu przyrodniczego