Podsumowanie efektów projektu Erasmus + „Kompetencje ICT kluczem do rozwoju
I Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Krośnie.
W okresie od 1 czerwca 2018 r. do 30 września 20019 r. w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Kopernika w Krośnie grupa 14 nauczycieli różnych przedmiotów realizowała projekt Erasmus + akcja K1 Mobilność Edukacji Szkolnej pt. „Kompetencje ICT kluczem do rozwoju I Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Krośnie” .
Głównym celem projektu było wprowadzenie i upowszechnienie na gruncie szkolnym nowoczesnych narzędzi ICT, w szczególności platformy e-learningowej.
W wyniku realizacji projektu wdrożono w pierwszej kolejności e-learning z przedmiotów językowych (jęz. angielski oraz hiszpański) a potem także innych jak np. matematyka, chemia, biologia, historia, WOS, j. polski, za pośrednictwem platformy e-learningowej EDMODO, ponadto w ramach zajęć dydaktycznych, w tym również zajęć językowych wdrożono narzędzia ICT, które korzystnie wpłynęły na skuteczność pracy dydaktycznej takie jak: Kahoot, Edpuzzle, Quizlett, Ted-ed i inne.
Szkoła przeprowadziła wśród uczniów anonimowe ankiety dot. skuteczności podjętych działań. Analiza ankiet skierowanych do uczniów w sposób zdecydowany potwierdziła, że uczniowie bardzo cenią formy pracy na lekcji z wykorzystaniem narzędzi ICT. Niemal 100% uczniów zwraca uwagę na ich atrakcyjność, 90% na skuteczność oraz łatwość dostępu do materiałów dydaktycznych. 85% uczniów twierdzi, że chętniej angażuje się w naukę. Efektem podjętych działań jest wzrost wyników w nauczaniu zgodny z założeniami projektu – analiza wyników nauczania z przedmiotów, które są prowadzone przez nauczycieli, którzy w roku szkolnym 2018/2019 zaczęli korzystać lub zintensyfikowali korzystanie z narzędzi ICT pokazała , ze nastąpił wzrost wyników nauczania u ich uczniów o około 5,1%.
Użycie platformy e-learningowej EDMODO przez grupę nauczycieli stało się wygodnym i skutecznym sposobem zapewnienia młodzieży nieograniczonego i wygodnego dostępu do materiałów edukacyjnych, zadawania i sprawdzania prac domowych i ograniczyło w znacznym stopniu konieczność wykonywania kserokopii tych materiałów. Użycie platformy upowszechnia się i stosuje ją coraz większa liczba nauczycieli.
Nowe technologie informacyjne pozwoliły również na uatrakcyjnienie wielu szkolnych uroczystości i imprez, takich jak np. obchody 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości, Europejskiego Święta Języków Obcych i wiele innych.
Efektem projektu jest też podniesienie kompetencji językowych nauczycieli, z których około 60 % zna język angielski na poziomie umożliwiającym uczestnictwo w projektach międzynarodowych i nawiązywanie współpracy międzynarodowej ze szkołami zagranicznymi. Chętni nauczyciele kontynuują naukę j. angielskiego na specjalnie zorganizowanym w szkole kursie tego języka. Niektórzy nadal uczą się i doskonalą swoje umiejętności na zajęciach, realizowanych w ramach innych projektów.
Szkoła posiada swój profil na portalu Facebook oraz kanał w serwisie YouTube. Sprzyja to lepszemu oddziaływaniu na środowisko i pomaga w rekrutacji uczniów, którzy pragną uczyć się i rozwijać w dobrej szkole.
I LO dzięki możliwości poznania nauczycieli z innych szkół europejskich w ramach szkoleń zagranicznych, wdrożeniu e-Twinning i dodatkowym działaniom networkingowym szkoła nawiązała współpracę m.in. z Uniwersytetem Stanowym Iowa w USA w ramach, której studenci tej uczelni przyjeżdżają na praktyki studenckie do naszej szkoły
i prowadzą zajęcia z młodzieżą z różnych przedmiotów w j. angielskim ( III, IV 2019), ze Szkołą w Marl w Niemczech polegającą na wymianie młodzieży w ramach współpracy polsko-niemieckiej ( III, IV 2019 i wcześniej , X 2018), ze szkołą Gemainschaftsschule Mettlach w Orcholz w Niemczech, w ramach wymiany młodzieży polsko-niemieckiej ( IX –X 2019), ze szkołą w Rydze (Łotwa) w ramach wymiany polsko-łotewskiej ( IX 2019). Jak dotąd w roku szkolnym 2018/19 około 150 uczniów naszej szkoły miało okazję uczestniczyć łącznie
w w/w projektach.
Dzięki rozwojowi współpracy międzynarodowej uczniowie mają szansę zetknąć się bliżej z przedstawicielami innych kultur zdobywając cenne we współczesnym świecie kompetencje miękkie, takie jak: inteligencja kulturowa i emocjonalna.
Projekt przyniósł bardzo duże korzyści i stał się motorem rozwoju kadry pedagogicznej w wielu ważnych aspektach, co w znacznym stopniu przyczynia się do rozwoju I LO z Oddziałami Dwujezycznymi im. M. Kopernika w Krośnie.
Opracowała: Ewa Jaklewicz