Wojewódzki Konkurs Przyrodniczy im. Prof. Andrzeja Szeptyckiego

Regulamin konkursu

  1. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów kl. VII i VIII Szkół Podstawowych z terenu województwa podkarpackiego.
  2. Organizatorzy:
    I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mikołaja Kopernika w Krośnie.
  3. Cele konkursu:
    • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
    • wspieranie uzdolnień uczniów,
    • kształtowanie umiejętności twórczego myślenia i rozwiązywania problemów,
    • rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
    • wzbogacenie i doskonalenie form pracy z uczniem zdolnym,
    • kształtowanie postawy badawczej ucznia.
  4. Organizacja Konkursu:
    Konkurs składa się z dwóch etapów. Na każdym etapie uczniowie rozwiązują zadania z biologii
    i chemii zgodne z wymaganiami podanymi poniżej. Szkoły zainteresowane udziałem w konkursie dokonują zgłoszenia do 18 marca 2023 roku przesyłając formularz zgłoszeniowy oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych uczestników na adres e-mail organizatora konkurs.szeptycki@lo1krosno.pl.
    Tytuł laureata zostanie przyznany uczestnikom, którzy w etapie II zajmą pierwsze trzy miejsca (w przypadku identycznej liczby punktów uczestnicy zajmują to samo miejsce, a liczba laureatów ulega zwiększeniu).

    ETAP I

      • odbywa się w macierzystej szkole podstawowej 25 marca 2024 roku o godzinie 9.00
      • konkurs trwa 60 minut
      • podczas pracy z arkuszem uczeń może korzystać z kalkulatora prostego, układu okresowego pierwiastków oraz tablicy rozpuszczalności.
      • arkusze konkursowe zostaną przesłane 22 marca 2024 roku drogą elektroniczną na adresy   e-mail szkół, które zgłoszą chęć przystąpienia do konkursu
      • oceną konkursu zajmują się opiekunowie dydaktyczni uczestników
      • klucz odpowiedzi zostanie przesłany 26 marca 2024 roku w godzinach popołudniowych na adresy e-mail
      • do drugiego etapu konkursu awans uzyskuje 3 uczniów, którzy zdobyli najwyższą liczbę punktów w danej szkole
      • protokół z etapu szkolnego zostaje przesłany faxem lub pocztą na adres organizatora do dnia 12 kwietnia 2024 roku (wzór protokołu zostanie przesłany na adres email wraz zadaniami etapu szkolnego)

    ETAP II

      • odbywa się w placówce organizatora 20 maja 2024 roku o godzinie 10.00.
      • oceną konkursu zajmuje się organizator
      • czas trwania testu 60 minut
      • wyniki zostaną opublikowane na stronie internetowej organizatora do dnia 28 maja 2024 roku (http://www.lo1krosno.info.pl/)
      • Wręczenie dyplomów i nagród laureatom konkursu nastąpi w terminie, o którym organizator poinformuje zainteresowanych telefonicznie lub mailowo
  5. Wymagania konkursowe.

ETAP 1

        1. Zagadnienia z zakresu chemii:
          • Budowa atomu, izotopy, promieniotwórczość naturalna i sztuczna
          • Masa atomu i masa cząsteczki, masa atomowa i masa cząsteczkowa
          • Wartościowość, wiązania chemiczne: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe
          • Prawo stałości składu, prawo zachowania masy
          • Mieszaniny, sposoby rozdzielnia składników
          • Typy reakcji chemicznych
          • Roztwory właściwe, koloidy, rozpuszczalność, stężenie procentowe roztworu
          • Właściwości, otrzymywanie, znaczenie najważniejszych tlenków, wodorotlenków, kwasów, soli (prostych, podwójnych i hydratów)
          • Aktywność metali i niemetali, interpretacja szeregu aktywności metali
          • Reakcje przebiegające w roztworach wodnych (cząsteczkowe, jonowe i jonowe skrócone)
          • Właściwości fizyczne, chemiczne, najważniejsze związki wybranych pierwiastków (sód, potas, magnez, wapń, glin, cynk, żelazo, miedź, argon, wodór, tlen, azot, chlor, węgiel, krzem, fosfor, siarka.
          • Otrzymywanie i właściwości najważniejszych tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli prostych
          • Stopień utlenienia pierwiastka, reakcje utleniania-redukcji (bilans elektronowy)
          • Właściwości fizyczne i chemiczne związków wybranych pierwiastków: mangan, chrom, żelazo, miedź, glin
          • Reakcje przebiegające w roztworach wodnych (cząsteczkowe, jonowe, jonowe skrócone)
          • Podział i charakterystyka mieszanin, rozpuszczalność, stężenie procentowe roztworu.
        1. Umiejętności z zakresu chemii:
          • odczytywanie i stosowanie informacji zawartych w układzie okresowym, tabeli rozpuszczalności, innych tabelach, wykresach, schematach,
          • poprawny zapis wzorów chemicznych, równań reakcji chemicznych,
          • konstruowanie schematów, rysunków, wykresów,
          • planowanie typowych eksperymentów chemicznych, opisywanie spostrzeżeń, formułowanie wniosków,
          • przewidywanie, czy zachodzą reakcje chemiczne pomiędzy wybranymi substancjami chemicznymi,
          • przewidywanie sposobów identyfikacji pierwiastków (np. O2, H2, Cl2), tlenków (np. SO2, CO2), wodorotlenków, kwasów, soli,
          • wykorzystanie reakcji jonowych do identyfikacji jonów,
          • planowanie sposobów rozróżnienia substancji chemicznych,
          • wyjaśnianie zależności między budową cząsteczek, a właściwościami substancji,
          • projektowanie doświadczeń pozwalających rozróżnić podane związki,
          • wskazywanie różnic we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin;
          • wykonywanie obliczeń chemicznych związanych z:
            – liczbą cząstek elementarnych w atomie,
            – masą atomu, cząsteczki, masą atomową, cząsteczkową
            – prawem stałości składu, prawem zachowania masy
            – składem związków chemicznych i mieszanin,
            – stechiometrią równań reakcji,
            – stężeniem procentowym roztworów, rozpuszczalnością ciał stałych i gazów w wodzie,
            – zamianą jednostek
        2. Zagadnienia z zakresu biologii:
          • pierwiastki budujące ciała organizmów i ich rola;
          • znaczenie wody i soli mineralnych dla funkcjonowania organizmów;
          • organiczne związki chemiczne: białka, węglowodany, tłuszcze, kwasy nukleinowe, witaminy – znaczenie oraz skutki ich niedoboru
          • budowa i funkcjonowanie komórki, elementy budowy komórki i ich funkcje;
          • warunki i przebieg fotosyntezy, wpływ czynników środowiskowych na ten proces
          • oddychanie oraz fermentacja alkoholowa i mlekowa jako procesy dostarczające energii, warunki ich przebiegu.
        3. Umiejętności z zakresu biologii:
          • Poprawne posługiwanie się terminologią biologiczną i interpretowanie pojęć biologicznych.
          • Odczytywanie, analizowanie, interpretowanie i przetwarzanie informacji tekstowych oraz graficznych i liczbowych przedstawionych na wykresach, schematach, diagramach, wnioskowanie.
          • Wykorzystywanie wiedzy biologicznej do rozwiązywania zadań problemowych, wyjaśnienie zależności przyczynowo – skutkowych między faktami, formułowanie wniosków i przedstawianie opinii związanych z zagadnieniami biologicznymi.
          • Planowanie doświadczeń biologicznych, określanie warunków doświadczenia, (próba kontrolna i próba badana), dokumentowanie wyników, analiza wyników, formułowanie wniosków.
            Etap 2:
            Obejmuje wszystkie zagadnienia i umiejętności z Etapu 1 oraz dodatkowo
            :
        4. Zagadnienia z zakresu chemii:
          • reakcje egzoenergetyczne i endoenergetyczne, reakcje utleniania i redukcji,
          • odczyn, pH roztworu
          • surowce energetyczne (węgle kopalne, gaz ziemny, ropa naftowa),
          • odmiany alotropowe węgla,
          • wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne (grupowe) węglowodorów (alkanów, alkenów, alkinów), nazewnictwo węglowodorów (w tym izomerów); szeregi homologiczne alkanów, alkenów i alkinów.
          • właściwości węglowodorów (w tym reakcje addycji, substytucji i eliminacji),
          • reakcje polimeryzacji alkenów i ich pochodnych,
          • wzory, nazwy, otrzymywanie i właściwości alkoholi
        5. Umiejętności z zakresu chemii:
          • opisywanie efektów energetycznych przemian,
          • przewidywanie, czy dany związek należy do konkretnego szeregu homologicznego,
          • znajomość sposobów identyfikacji węglowodorów,
          • przewidywanie właściwości fizycznych związków organicznych na podstawie znajomości liczby atomów węgla,
          • znajomość sposobów identyfikacji alkoholi mono- i polihydroksylowych
          • wykonywanie obliczeń chemicznych związanych z:
            • wyprowadzaniem wzorów związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) na podstawie ich składu procentowego oraz analizy spaleniowej,
            • rozpuszczaniem i stężeniem procentowym hydratów,
            • stechiometrią równań reakcji dotyczących węglowodorów i alkoholi,
            • molem i masą molową, objętością molową gazów w warunkach normalnych
        6. Zagadnienia z zakresu biologii:
          • narządy i układy narządów człowieka, ich budowa i pełnione przez nie funkcje;
          • współdziałanie poszczególnych układów narządów, integracja działania organizmu człowieka;
          • higiena i choroby wszystkich układów narządów;
          • odporność organizmu, mechanizmy odpowiedzi immunologicznej
          • I prawo Mendla, szachownica genetyczna.
          • II prawo Mendla.
          • Różne sposoby dziedziczenia cech (dominacja zupełna, dominacja niezupełna, kodominacja).
        7. Umiejętności z zakresu biologii:
          • Wskazywanie na schematach narządów ciała człowieka, rozpoznawanie tkanek budujących te narządy.
          • Interpretowanie zależności między budową a funkcją narządów i układów.
          • Opisywanie czynności życiowych ze wskazaniem elementów budowy ciała człowieka biorących w nich udział.
          • Przedstawianie przyczyn chorób układów i narządów, oraz wskazywanie związku między trybem życia, sposobem odżywiania, rodzajem pracy a zapadalnością na choroby tych układów.

Dane kontaktowe:
I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mikołaja Kopernika w Krośnie
38-400 Krosno
Piotra Skargi 2
tel/fax: 13 43 204 50
Adres e-mail konkurs.szeptycki@lo1krosno.pl

Do pobrania:

Formularz zgłoszeniowy do konkursu przyrodniczego

Oświadczenie rodziców