2016-2019

 

Kraje biorące udział:

 

Niemcy: państwo federacyjne położone w Europie. Stolicą Niemiec jest Berlin. Miasto to jest jedną z ważniejszych w Europie metropolii globalnych i ważnym węzłem komunikacyjnym Niemiec i Europy. Ważny ośrodek naukowy, kulturalny i artystyczny  Językiem oficjalnym jest język niemiecki. Państwo niemieckie jest federacją złożoną z 16 krajów związkowych (landów). Ustrój polityczny panujący w państwie to republika federalna. Głową państwa Joachim Gauck. Kanclerz to Angela Merkel.

 

 

 

Irlandia: państwo w Europie Zachodniej, od 1973 państwo członkowskie Unii Europejskiej. Zajmuje większość terytorium wyspy o tej samej nazwie. Irlandczycy posługują się językiem irlandzkim i angielskim. Stolicą jest Dublin, leżący na wschodnim wybrzeżu Irlandii, nad Morzem Irlandzkim, u ujścia rzeki Liffey . W Irlandii panuje demokracja parlamentarna. Prezydentem jest Michael D. Higgins.

 

 

 

Słowacja: państwo śródlądowe w Europie Środkowej. Od 1 maja 2004 kraj należy do Unii Europejskiej.  Stolicą państwa jest Bratysława, położona nad Dunajem. Słowacy posługują się językiem słowackim. Ustrój polityczny to demokracja parlamentarna, a urząd prezydencki piastuje Andrej Kiska.

 

 

 

 

Polska: państwo leżące w Europie Środkowej, ze stolicą w Warszawie. Położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. W Polsce językiem urzędowym jest język polski. Ustrój polityczny, określony w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej to demokracja parlamentarna, głową państwa jest Andrzej Duda.

 

 

 

 

Włochy: państwo położone w Europie Południowym, na Półwyspie Apenińskim. Stolicą jest Rzym, a językiem urzędowym jest język włoski. Ustrój demokratyczny, republika z dwuizbowym parlamentem. Władzę sprawuje prezydent Sergio Mattarella.

 

 

 

 

 

Szwecja: państwo w Europie Północnej, zaliczane do państw skandynawskich ze stolicą w Sztockholmie. Szwecja jest członkiem Unii Europejskiej od 1995 roku. Graniczy z Norwegią, Finlandią oraz z Danią  przez most nad cieśniną Öresund. Szwecja jest monarchią konstytucyjną. Głową państwa jest król Karol XVI Gustaw.

 

 

 

 

Łotwa: państwo w Europie Północnej powstałe po I wojnie światowej, jeden z krajów nadbałtyckich. Stolicą kraju jest Ryga, a językiem urzędowym-łotewski. Ustrojem politycznym jest republika parlamentarna, na czele kraju stoi prezydent Raimonds Vējonis.

 

 

 

 

 

 

KONKURS NA LOGO

 

W dniach 27.11-3.12.2016r.  przedstawiciele siedmiu krajów Unii Europejskiej: Polski, Słowacji, Irlandii, Niemiec, Szwecji, Włoch i Łotwy wzięli udział w spotkaniu w ramach projektu Erasmus+, którego tematem przewodnim była komunikacja.

W niedzielny poranek pełni energii i chęci do pracy pod opieką koordynatora projektu p. Ewy Zygarowicz wyruszyliśmy do Monachium. Na miejscu zostaliśmy gorąco powitani i obdarowani regionalnymi preclami. Już pierwszego dnia podczas wieczoru w restauracji mieliśmy okazję na zapoznanie się z pozostałymi grupami. Wszyscy nawiązaliśmy dobry kontakt i szybko staliśmy się zgraną grupą.

Następny dzień również skupiał się na wzajemnym poznawaniu -przedstawialiśmy  filmy i prezentacje o komunikacji w naszych szkołach oraz zintegrowaliśmy się z niesłyszącymi uczestnikami podczas gier i zabaw.

We wtorek rano odbyło się glosowanie na logo projektu. Spośród 21 propozycji z każdego kraju, wygrało logo z Polski, które zaprojektowała Jowita Kuprowska- uczennica klasy IIF. Kolejno braliśmy udział w warsztatach, gdzie mieliśmy okazje poznać techniki pracy w grupach i mogliśmy zaprojektować własne aplikacje na telefon. Po południu zaczęliśmy prace w trzech zespołach: rozwój, dokumentacja i interakcje.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Olimpic Park, a następnie nasza grupa wybrała się do siedziby BMW, podczas gdy inni zwiedzali Huawei.

 W obydwu korporacjach poznaliśmy najnowsze technologie i plany na dalszy rozwój. Po ogromnej dawce wiedzy udaliśmy się na Jarmark Bożonarodzeniowy, gdzie spróbowaliśmy tradycyjnego bawarskiego jedzenia i zakupiliśmy świąteczne ozdoby. Po powrocie do szkoły pracowaliśmy nad naszymi projektami , a później udaliśmy się do kolejnego świątecznego miasteczka- Tollwood. Ogromna choinka, świąteczna muzyka oraz jedzenie i pamiątki z różnych zakątków świata wprowadziło wszystkich w dobry nastrój.

Czwartek był dniem również ekscytującym. Rano wybraliśmy się do Verbavoice – przedsiębiorstwa zajmującego się technologiami, które mają ułatwić życie niesłyszącym. Po południu rozegraliśmy turniej w karling, po którym każdy uczestnik mógł spróbować gorących kasztanów, niemieckich ciasteczek oraz ponczu. Następnie zwiedziliśmy Monachium, a wieczór miło spędziliśmy na Marienplatz.

Dzień przed wyjazdem poświęciliśmy na zakończenie pracy nad naszymi projektami, które zaprezentowaliśmy na uroczystym podsumowaniu. Każda grupa pokazała efekty swojej pracy, z której wszyscy byli zadowoleni. Na zwieńczenie wieczoru grupa interakcji przygotowała dla nas niespodziankę w postaci pokazu zimnych ogni. Potem wspólnie zapaliliśmy oraz wypuściliśmy w niebo lampiony szczęścia. Wszyscy pełni pozytywnej energii wróciliśmy do hotelu śpiewając świąteczne piosenki.

Gdy nadszedł ostatni dzień z wielkim smutkiem pożegnaliśmy Monachium i naszych nowych przyjaciół. Do Krosna wróciliśmy pełni wrażeń i chęci do dalszej pracy.

Katarzyna Zajdel kl. IIF

uczestnik projektu

FILM Z PROJEKTU

GALERIA

 

 

 

Drugie spotkanie w Bratysławie

2.04-8.04.2017r.

Dnia 2 kwietnia 2017r. razem z naszym opiekunem p. Ewą Zygarowicz, wyruszyłyśmy na drugie spotkanie projektu Erasmus, które miało miejsce w Bratysławie- stolicy Słowacji. Niedziela była dniem przyjazdów gości z 6 krajów. Na miejscu zostałyśmy przywitane przez uczestników ze Słowacji, którzy zaprowadzili nas do hotelu, w którym mogłyśmy czekać na resztę osób. Gdy wszyscy znaleźli się na miejscu, zasiedliśmy do wspólnej kolacji, gdzie we wspaniałej atmosferze spędziliśmy wieczór. Tak rozpoczęła się nasza przygoda.

Poniedziałkowy poranek zaczęliśmy od oficjalnego powitania i gry integracyjnej. Po obiedzie przedstawialiśmy nasze prezentacje o edukacji. Każdy kraj zaprezentował system edukacji panujący we własnym państwie. Następnie zostaliśmy podzieleni na trzy grupy : Interakcje, Dokumentacje i Development, w których zaczęliśmy pracę. Po kolacji, którą zjedliśmy w restauracji, zajęliśmy się integracją poprzez sport w pobliskim parku. Zmęczeni po wysiłku wróciliśmy do hotelu.

Wtorek- kolejny dzień rozpoczęliśmy jak zawsze z uśmiechem i gotowi do działania. Pierwszym punktem była wizyta w Edulabie- centrum przyszłości edukacji, gdzie wysłuchaliśmy wykładu na temat przedstawiania prezentacji, tak aby zainteresować nią odbiorców. Po południu zwiedzaliśmy centrum miasta, a po powrocie do szkoły kontynuowaliśmy pracę w grupach. Następnie po kolacji, zaplanowany został dla nas czas wolny, który mogliśmy wykorzystać na wizytę w jump arenie lub dalsze zwiedzanie miasta. Wykończeni i pełni wrażeń po całym dniu poszliśmy spać.

Trzeci dzień zaczęliśmy podróżą do siedziby Volkswagen – Słowacja, gdzie mogliśmy się dowiedzieć ciekawych rzeczy na temat produkowania części samochodowych i łączenia ich. Było to niesamowite przeżycie, dzięki czemu zrozumieliśmy znaczenie i istnienie samochodów. Wracając do hotelu zahaczyliśmy o zamek przed którym zjedliśmy lunch. Po powrocie pokazywaliśmy przygotowane przez nas prezentacje o robotyce- czym jest, czym się zajmuje oraz przykłady firm w innych krajach. Następnie udaliśmy się na kolację, po której poszliśmy do teatru. Przedstawienie było niesamowite. Wykonane było przez trzech mężczyzn posługujących się językiem migowym. Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem komunikacji miedzy nimi. Po wizycie w teatrze przewidziany był czas wolny na zakupy w Eurovei- miejscowej galerii. (Ten pomysł bardzo spodobał się dziewczynom). Tak zakończyliśmy dzień 4.

W czwartkowy poranek dostaliśmy możliwość wyboru co chcemy robić. Do wyboru były: fryzjer, grafik, binder , ogrodnik. Po obiedzie udaliśmy się na interaktywną wystawę naukową – Aurelium. Było to miejsce pełne doświadczeń naukowych i niesamowitych ciekawostek. Pomogło nam to zrozumieć prawa fizyki, które otaczają nas każdego dnia.

Piątek- ostatni dzień projektu. Poranek rozpoczęliśmy od spotkania z ekspertem od Start Up-u. Przekazał nam informacje jak dobrze postępować i co robić zakładając firmę. Następnie zaprezentowaliśmy efekty naszej ciężkiej pracy, którą przygotowywaliśmy przez cały tydzień w grupach, pozostałym uczestnikom. Spotkanie dobiegło końca. Wszyscy z niecierpliwością czekali na smażące się na grillu kiełbaski. Następnie zasiedliśmy do szkolnej stołówki i smakując lokalnego jedzenia rozmawialiśmy o naszych wspomnieniach. Wszyscy ze smutkiem uświadomili sobie, że to już koniec naszej przygody, jaką przeżyliśmy wspólnie w Bratysławie.

Sobota- dzień odjazdów- najsmutniejszy dzień ze wszystkich. Od samego rana słychać było odgłosy zamykających się na klucz hotelowych pokoi. Już na korytarzach można było dostrzec pożegnania naszych nowych znajomych. Polały się łzy a smutek ogarnął nasze serca. Lecz w myślach

 

wciąż pozostaje nadzieja że jeszcze kiedyś się spotkamy. Ten tydzień był pełny wspaniałych zdarzeń i nowych znajomości . Dziękujemy prof. Ewie Zygarowicz za możliwość uczestniczenia w tak wspaniałym projekcie. To co przeżyliśmy przez ten cały tydzień na Słowacji, na zawsze zostanie w naszej pamięci. Jeszcze raz dziękujemy!

Wiktoria Półchłopek

Katarzyna Zajdel

Uczestniczki projektu

FILM

GALERIA

 Trzecie spotkanie w Rydze.

13-19.11.2017r.

W dniach 13-19.11.2017r. uczniowie z siedmiu krajów Unii Europejskiej: Polski, Słowacji, Irlandii, Niemiec, Szwecji, Włoch i Łotwy wzięli udział w spotkaniu w ramach projektu Erasmus+ „YOU – TOPIA”, którego tematem była „Energia oraz sposoby jej oszczędzania”.
Około godziny 6:00 wyjechaliśmy razem z Panią prof. Ewą Zygarowicz oraz Panem dyrektorem Ryszardem Józefczykiem spod naszej szkoły na lotnisko w Rzeszowie. Stamtąd samolotem polecieliśmy do Warszawy. Lot był przyjemny i krótki. W Warszawie poczekaliśmy chwilę na samolot do Rygi, a po ponad godzinie lotu, około godziny 13:00 byliśmy na miejscu.
Na lotnisku w Rydze czekali już na nas uczniowie i nauczyciele z innych szkół. Powitanie było bardzo rodzinne i wesołe. Wszyscy przedstawiliśmy się sobie nawzajem. Niestety pozapominaliśmy połowę imion już po 5 minutach. Jednak nikt nie miał nam tego za złe, ponieważ przedstawiciele innych krajów mieli ten sam problem. Po dotarciu Słowaków wyjechaliśmy w stronę hotelu. W hotelu rozpakowaliśmy, a potem poszliśmy do szkoły. Tam zaczęliśmy się integrować z pozostałymi uczestnikami projektu. W stołówce szkolnej zjedliśmy kolację, a następnie powitaliśmy uczniów ze Szwecji, gdyż przyjechali oni później. Wieczorem powróciliśmy do hotelu. Tak zakończył się dzień pierwszy.
Następnego dnia warsztaty w szkole zaczęliśmy od prezentacji filmów o „Oszczędzaniu energii w naszych szkołach”. Nasz na wysokim poziomie przygotowały koleżanki z klasy 3F, Wiktoria Półchłopek i Kasia Zajdel, które wcześniej również brały udział w projekcie Erasmus+. Po prezentacjach nadszedł czas na przydzielenie zadań odpowiednim grupom: interakcyjnej, dokumentacyjnej oraz robotycznej. Po krótkiej przerwie mieliśmy wykłady o oszczędzaniu energii oraz zabawy integracyjne polegające na zapamiętywaniu różnych sekwencji słów. Miłym zaskoczeniem była przygotowana dla nas gra miejska po Rydze. Naszymi przewodniczkami były Wiktoria, Elza i Adelina – trzy uczennice z Łotwy. Na zakończenie dnia zostaliśmy zabrani do restauracji „Key to Riga”. Jest to tradycyjna łotewska restauracja w centrum Rygi. Tak zakończył się dzień drugi.
W środę odwiedziliśmy elektrownie wodną „Keguma HES” – jedną z największych takich elektrowni w Europie. Niestety jest ona odległa od Rygi o ponad godzinę jazdy autobusem. Jednak dzięki temu mieliśmy czas na wspólną integrację oraz rozmowę. Elektrownia ta przypomina bardzo naszą Solinę. Obok elektrowni stoi muzeum poświęcone wynalazkom z dziedziny elektryki i elektroniki. Znajdują się tam przedmioty takie jak: stare komputery, laptopy, telefony, oporniki porcelanowe, specjalistyczna odzież pracowników elektrowni. Po powrocie do szkoły rozeszliśmy się do różnych sal, by omówić w grupach naszą pracę. Kolację zjedliśmy w barze zwanym „Lido”. Jest to restauracja z ogromnym wyborem dań, z których wszystkie są robione przed klientem, a wszystko w przystępnej cenie. Wieczór spędziliśmy w naszej wspólnej, mocno już zaprzyjaźnionej grupie. Tak zakończył się dzień trzeci.
W czwartek przedstawialiśmy plakaty o „Źródłach energii w naszym kraju”. Po prezentacjach mieliśmy ciąg dalszy wykładów na temat oszczędzania energii i środowiska. Graliśmy w quiz internetowy na temat środowiska, który podliczał statystyki wszystkich uczestników. Sprawdzaliśmy jak bardzo przyczyniamy się do zanieczyszczania środowiska za pomocą norweskiego kalkulatora internetowego. Ostatnim ćwiczeniem była gra w rybaków, którzy mają łowić ryby będące zapałkami leżącymi na kartce papieru. Wygrywa ten kto po 8 turach będzie miał najwięcej ryb (zapałek). W pierwszej wersji gry każdy w grupie gra osobno, nie można się konsultować. W drugiej natomiast grupa musi stworzyć firmę, która ma na celu uzbierać jak najwięcej zapałek. Następnie pojechaliśmy do miejsca, które nazywa się Getlini. Jest to miejsce, które zostało przerobione z wysypiska śmieci w farmę pomidorów. Później udaliśmy się na kręgle. Po kilkunastu minutach marszu doszliśmy na miejsce. Byłą to wielka hala z 25 torami do kręgli. Na naszym torze graliśmy my trzej i Arturs, kolega z Łotwy, a później też dwie Włoszki. Bawiliśmy się super. Tak zakończył się dzień czwarty.
W piątek obchodziliśmy Święto Narodowe Łotwy. Z tej okazji łotewscy uczniowie przygotowali dla nas koncert i pokaz tańców ludowych. Ich śpiewy były wzbogacone przez akompaniament gitary elektrycznej. Niestety uroczystość była w języku łotewskim. Nie przeszkodziło to jednak w zrozumieniu ogólnego przekazu wynikającego z melodii. Później rozeszliśmy się do grup i kontynuowaliśmy swoją pracę. Moja grupa była odpowiedzialna za stworzenie kostiumów do spektaklu. Piotrek robił wywiady z uczestnikami projektu, a Maciek świecił diody i sprawdzał skład wody ze szkolnych kranów. Gdy wszystkie grupy skończyły swoją pracę nastał czas na prezentację efektów. Wystawiona została sztuka pod tytułem „Alex in the wasteland”. Jest to sztuka wzorowana na „Alicji w krainie czarów” jednak jest ona mocno zmieniona. Zostały również przedstawione wyniki badań wody oraz filmy i zdjęcia z przebiegu pobytu w Rydze. Najważniejszy moment dnia, czyli dyskoteka. Tańczyliśmy takie tańce jak belgijka i tunak oraz graliśmy w różnorodne gry. Po tej imprezie wyszliśmy na miasto by pooglądać pokaz świateł. Tak zakończył się dzień piąty.
W sobotę z rana poszliśmy zwiedzać Rygę razem ze Słowakami. Komunikowaliśmy się z nimi na migi lub pisząc na telefonie, ponieważ nasi słowaccy partnerzy są głuchoniemi, ale dzięki temu nasz projekt ma jeszcze większą wartość! Okazało się to być bardzo zabawne dla nas i dla nich, bo język migowy nie jest taki łatwy. W południe pojechaliśmy do nadmorskiego miasta Jurmala. Jego krajobraz jest bardzo zbliżony do tego z Polski. Po powrocie do Rygi spotkaliśmy się w szkole by wieczorem razem pójść pooglądać pokaz fajerwerków. Był to też czas na pożegnanie i łzy, ponieważ z niektórymi z kolegów już się nie spotkamy. Mamy jednak nadzieję spotkać się w Irlandii w marcu. Przez ten krótki czas bardzo się do siebie przywiązaliśmy do siebie.
W niedzielę rano odwiedzili nas Arturs i Kristers, by pożegnać się po raz ostatni. Około godziny 11:00 wyjechaliśmy z przystanku autobusowego w stronę lotniska. Razem z nauczycielami rozpoczęliśmy podróż do domu. W Krośnie byliśmy około godziny 19:00. Była to niezapomniana przygoda.

Bartłomiej Burczyk, II B LO
Uczestnik projektu

GALERIA