Projekt Comenius „See you – See me”

OPIS KRAJÓW

Turcja: państwo położone w Azji na półwyspie Azja Mniejsza, a częściowo również w Europie, ze stolicą w Ankarze. Częścią europejską jest Tracja. Prawa w Turcji są regulowane Konstytucją Turecką. Językiem urzędowym jest język turecki. Kraj ma swoją stolicę w Ankarze. Miasto to jest drugim co do wielkości miastem w Turcji, po Stambule. Ankara jest położona w Centralnej Anatolii, jest ważnym ośrodkiem handlowym i przemysłowym. Ankara jest położona nad rzeką Enguri. Turcja jest krajem demokratycznym (republika parlamentarna). Głową państwa jest Abdullah Gul.

Niemcy
: państwo federacyjne położone w Europie, będące członkiem Unii Europejskiej. Stolicą Niemiec jest Berlin. Miasto to jest jedną z ważniejszych w Europie metropolii globalnych i ważnym węzłem komunikacyjnym Niemiec i Europy. Ważny ośrodek naukowy, kulturalny i artystyczny  Językiem oficjalnym jest język niemiecki. Państwo niemieckie jest federacją złożoną z 16 krajów związkowych (landów). Ustrój polityczny panujący w państwie to republika federalna (system kancelarski). Głową państwa Joachim Gauck. Kanclerz to Angela Merkel.

Irlandia:
państwo w Europie Zachodniej, od 1973 państwo członkowskie Unii Europejskiej. Zajmuje większość terytorium wyspy o tej samej nazwie. Irlandczycy posługują się językiem irlandzkim i angielskim. Stolicą jest Dublin, leżący na wschodnim wybrzeżu Irlandii, nad Morzem Irlandzkim, u ujścia rzeki Liffey . W Irlandii panuje demokracja parlamentarna. Prezydentem jest Michael D. Higgins.

Słowacja:
państwo śródlądowe w Europie Środkowej. Od 1 maja 2004 kraj należy do Unii Europejskiej.  Stolicą państwa jest Bratysława, położona nad Dunajem. Słowacy posługują się językiem słowackim. Ustrój polityczny to demokracja parlamentarna, a urząd prezydencki piastuje Ivan Gašparovič.

Polska:
państwo leżące w Europie Środkowej, ze stolicą w Warszawie. Położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. W Polsce językiem urzędowym jest język polski. Ustrój polityczny, określony w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej to demokrcja parlamentarna, głową państwa jest Bronisław Komorowski.

OPIS SPOTKANIA W MONACHIUM

W dniach 9 – 15 grudnia 2012 r. uczestniczyliśmy w pierwszym spotkaniu Comeniusa – „See you – see me”, który miał na celu współpracę z członkami krajów biorących udział w projekcie (Turcja, Słowacja, Irlandia, Niemcy), również z niesłyszącymi. Już w pierwszym dniu uczestniczyliśmy w lekcji pokazowej odbywającej się w szkole przystosowanej dla osób niesłyszących – Samuel Heinicke FOS. Miała ona na celu ukazać system szkolnictwa Niemiec, a także sposób komunikacji i funkcjonowania w środowisku głuchoniemych. W kolejnych dniach wspólnie z nowymi przyjaciółmi pracowaliśmy nad zagadnieniami, tj.  stereotypy, współpraca z niesłyszącymi, kultura i obyczaje naszych krajów.
Efekty naszej 5-dniowej współpracy zostały przedstawione podczas uroczystego zakończenia, Comenius Fest.

Oprócz pracy, czekały na nas także inne atrakcje. Dzięki naszym niemieckim przyjaciołom, którzy byli naszymi przewodnikami, mieliśmy okazję zwiedzić jedne z najciekawszych miejsc Monachium, np. Weihnachtsmarkt – rynek świąteczny, na którym kupiliśmy wiele bożonarodzeniowych ozdób czy Marienplatz, na którym znajdował się monumentalnych rozmiarów ratusz. Ostatni dzień przewidziany był na wycieczki. Między innymi nasza grupa zdecydowała się na wyjazd w Alpy, reszta uczestników pojechała na stadion Allianz Arena.

Zaczerpnęliśmy wiele korzyści z tego wyjazdu. Poznaliśmy wielu wspaniałych ludzi, zwiedziliśmy mnóstwo pięknych miejsc, nauczyliśmy się obcowania z niesłyszącymi, a także częściowo języka migowego.
ZOBACZ ZDJĘCIA Z WIZYTY W MONACHIUM

DRUGIE SPOTKANIE W BRATYSŁAWIE

Słowacja, Bratysława 14-20.04.2013

W cztery miesiące po pierwszej comeniusowej wymianie przyszedł czas na kolejne spotkanie. W niedzielę, tj. 14 kwietnia wyruszyliśmy do stolicy sąsiadującej z Polską, Słowacji. Po dziewięciu godzinach drogi przywitała nas piękna, słoneczna pogoda oraz grupa słowackich przyjaciół, którzy czekali na nas pod hotelem. Wszyscy byliśmy bardzo szczęśliwi, że znowu się widzimy!

Słowacka grupa przygotowała nam wiele atrakcji  na cały tydzień. Poniedziałek rozpoczęliśmy uczestnictwem w nietypowych lekcjach w słowackiej szkole, m.in. lekcji fryzjerstwa, ogrodnictwa czy składania książek. Po południu udaliśmy się do oficjalnego budynku Unii Europejskiej w Bratysławie i tam zaczęliśmy pracę nad projektem oraz wzięliśmy udział w warsztatach języka migowego prowadzonych przez grupę słowackich uczniów. Następnego dnia odkrywaliśmy piękno Bratysławy oraz ich tradycyjną kuchnię. W środę działaliśmy w grupach pracujących przy projekcie, tj. grupa kulturowa, teatralna, filmowa i prasowa, a wieczorem przyszedł czas na aktywny wypoczynek w parku, sportowe zabawy oraz grilla. W czwartek udaliśmy się na bardzo zabawny spektakl teatralny, pt. „Romeo i Susan”, opisujący współczesne perypetie kochanków z Werony. Następnie odbyło się oficjalne zakończenie spotkania w malowniczej stolicy Słowacji oraz podsumowanie pracy grup projektu. Piątek był dniem wolnym, przeznaczonym na rozrywki.  Wieczorem nastał czas na nieoficjalne pożegnanie z uczniami i zabawę.

Po tych pięciu dniach spędzonych w pięknej i słonecznej Bratysławie, wróciliśmy wszyscy z ogromnymi uśmiechami na twarzy i bagażem przygód do Krosna, by dalej pracować nad projektem.
ZOBACZ ZDJĘCIA Z WIZYTY W BRATYSŁAWIE

TRZECIE SPOTKANIE W ANKARZE

3 listopada 2013 roku, we wczesnych godzinach porannych polska grupa comeniusowa wyruszyła w podróż do stolicy Turcji – Ankary. Tym razem przesiedliśmy się w samolot i już po paru godzinach podziwialiśmy piękno Azji. W hotelu powitali nas tureccy znajomi, którzy przygotowali dla nas poczęstunek z tradycyjnych regionalnych przekąsek. Cały tydzień był pełen niespodzianek i  różnorodnych atrakcji. Pierwszy  dzień spędziliśmy ucząc się przydatnych zwrotów  po turecku oraz  uczestnicząc w lekcjach w szkole partnerskiej.  W kolejnych  dniach pracowaliśmy nad projektem w grupach:  kulturalnej, prasowej, teatralnej i video.  W międzyczasie udaliśmy się na krótką wycieczkę krajoznawczą, podziwialiśmy piękno stolicy z zabytkowego punktu widokowego.

Ważną częścią wyprawy było odwiedzenie Parlamentu Turcji.  W czwartkowy dzień podsumowaliśmy naszą kilkudniową pracę podczas uroczystego wieczoru w Hotelu Dafne. Bawiliśmy się do późnej nocy. Piątek był również dniem pełnym wrażeń. Wyruszyliśmy do Kapadocji, pięknej krainy pełnej skalistych krajobrazów.  W drodze powrotnej wstąpiliśmy do muzeum ceramiki. Następnie zjedliśmy obiadokolację w podziemnej restauracji  o greckim wystroju. Wróciliśmy do hotelu wyczerpani, lecz zadowoleni z kolejnej niezwykłej wyprawy ze wspaniałymi ludźmi. 9 listopada nasze spotkanie dobiegło końca, po licznych pożegnaniach pełnych emocji wyruszyliśmy w podróż powrotną.

ZOBACZ ZDJĘCIA Z WIZYTY W ANKARZE

CZWARTE SPOTKANIE W LANGFORD

Irlandia, Longford 10-16.04.2014

W dniach 10-16 kwietnia braliśmy udział w przed ostatnim spotkaniu projektu Comenius – ,,See you- See me”. Przylecieliśmy do Irlandii, gdzie z radością zostaliśmy przyjęci i pokierowani do miasteczka Longford. Po krótkim zwiedzaniu miejscowości udaliśmy się po hotelu, aby nabrać sił na kolejne wyzwania.

Drugi dzień miał charakter organizacyjny. uczniowie z Irlandii przygotowali dla nas wiele atrakcji takich, jak nauka karate, tańca i zajęcia artystyczne. Po południu każdy z krajów zaprezentował swoją szkołę, a także odbył się pokaz mody, gdzie zostały zaprezentowane stroje narodowe.

Przez kolejne dni realizowaliśmy projekt, pracując w podziale na 4 grupy: teatralną, kulturową, prasową i filmową. Pośród nas były także osoby niesłyszące, z którymi musieliśmy się nauczyć współpracować. W czasie przerw między zajęciami mogliśmy się lepiej poznać i ulepszyć nasze umiejętności językowe, komunikując się z uczniami innych narodowości. Efekty naszej 4-dniowej pracy przedstawiliśmy podczas uroczystego zakończenia, na którym zostaliśmy wyróżnieni drugim miejscem w konkursie na kolaż pt.: ,,Praca z osobami niepełnosprawnymi”.

Poza pracą w grupach organizowano nam także wiele innych atrakcji m.in. zumba, dyskoteka, gra w kręgle. Wspólna zabawa pozwoliła nam nawiązać przyjaźnie z naszymi zagranicznymi kolegami. Podczas ostatniego dnia pobytu odbyła się wycieczka nad Ocean Północny. Piękna pogoda i wspaniałe krajobrazy wprowadziły wszystkich w dobry nastrój.

Pobyt w Irlandii uważamy za świetną odskocznię od codziennej rzeczywistości. Wyjazd dał nam nie tylko możliwość poznania  innych kultur i obyczajów, ale także nauczył nas pracy z ludźmi głuchoniemymi.

ZOBACZ ZDJĘCIA Z WIZYTY W LANGFORD

OSTATNIE SPOTKANIE W KROŚNIE

Polska, Krosno 1-7.06.2014

Dnia 1.06.2014 pojechaliśmy do Krakowa, by odebrać naszych przyjaciół z Comeniusa. Każda grupa przyjeżdżała w innym czasie, dlatego też dzień pierwszy poświęciliśmy na organizację.

Następnego dnia wybraliśmy się na zwiedzanie Krakowa. Mimo niesprzyjającej pogody,  wycieczka się udała i wszyscy byli zadowoleni, zwłaszcza z odwiedzin Galerii Krakowskiej ;) W godzinach popołudniowych wyjechaliśmy do Krosna.

Kolejne dni spędziliśmy na pracach w grupach. W międzyczasie organizowane były różne spotkania i atrakcje, by urozmaicić naszym gościom pobyt, np. spotkanie i nauka języka migowego z niesłyszącymi Polakami czy dzień sportu na MOSiR, poprowadzony przez naszych niezwykłych nauczycieli WF-u.

W czwartek odbył się uroczysty finał, na którym przedstawiliśmy rezultaty prac wykonywanych przez cały tydzień, a śpiew szkolnego chóru oraz kilka słów od pana dyrektora pożegnały naszych comeniusowych gości.

W dniu kolejnym odbyło się zwiedzanie Krosna oraz warsztaty w Centrum Dziedzictwa Szkła. Wieczorem wszyscy udaliśmy się do Odrzykonia na zamek Kamieniec, gdzie odbyło się ognisko i pokaz ogniowy.